Varhaiskasvatuksen opettajista ollut pulaa toistakymmentä vuotta

18.3.2021

Mielipidekirjoitukseni Aamulehdessä 18.3.2021 

Lue alkuperäinen täältä.


Varhaiskasvatuksen opettajapula on todellinen, kuten Karsio kirjoittaa mielipidekirjoituksessaan (AL 13.3.). Pula ei kuitenkaan johdu uusimmasta varhaiskasvatuslaista, sillä opettajista on ollut pulaa varhaiskasvatuksessa jo toistakymmentä vuotta, vaikka samana aikana yliopistojen opettajakoulutuksen kanssa ovat ammattikorkeakoulut kouluttaneet opettajakelpoisia sosionomeja varhaiskasvatukseen.

Lue lisää: Varhaiskasvatuksen opettajapulaan vastataan palauttamalla ammattikorkeakouluille oikeus kouluttaa varhaiskasvatuksen opettajia

Itse näen tärkeäksi, että koulutuksilla on selkeästi eri linjat eli opettajilla on opettajan koulutus ja sosionomilla on sosionomin koulutus. Nykyinen lainsäädäntö tunnistaa ja tunnustaa molemmat tehtävät.

Sosionomin ja varhaiskasvatuksen opettajan koulutukset ovat aina eronneet suuresti toisistaan. Tämä todettiin jo silloin, kun useampi vuosi sitten Tampere 3:sta oltiin suunnittelemassa. Silloin etsittiin koulutuksista yhteisiä mahdollisia osia, joita olisi voitu yhdistää, mutta sellaisia ei löytynyt.

Varhaiskasvatuksen sosionomin tehtävän merkitys on tunnistettu ja tunnustettu nykyisessä varhaiskasvatuslaissa. Varhaiskasvatuksen koulutusten kehittämisohjelma 2021 – 2030 tunnistaa sosionomin eriytyneeksi osaamisalueeksi muun muassa lasten ja perheiden hyvinvointiin ja voimavaroihin liittyvien asioiden tunnistamisen ja vahvistamisen sekä niitä varmistavat palvelut ja tukitoimet. Yhtenä osaamisena esitetään myös perheiden vertaistoiminnan ja omaehtoisen yhteisöllisyyden tukeminen sekä osaaminen toimia linkkinä varhaiskasvatuksen ja perhetyön sekä ehkäisevän lastensuojelun kanssa. Näiden asioiden huomioiminen jo varhaiskasvatuksessa ovat lasten ja perheiden hyödyksi ja kaivattua ennaltaehkäisyä.

Näen tärkeänä, että varhaiskasvatuksessa jokainen opettaja ja sosionomi voi olla ylpeä omasta koulutuksestaan, osaamisestaan ja ammatistaan sekä saa työtehtävässään toteuttaa juuri sitä osaamista, jota koulutus tuottaa.


Eija Kamppuri

VOL-jaoksen puheenjohtaja, OAJ Pirkanmaa


Aiheeseen liittyvää Aamulehdessä:

Varhaiskasvatuksen opettajia koulutetaan Tampereella yli neljä kertaa enemmän kuin 10 vuotta sitten – silti isoin ongelma on palkka: "Jos ei tule toimeen, miksi kouluttautua”