Opintomatkakertomus Pariisista 3.-8.6.2025
17.7.2025
Varhaiskasvatuksen Opettajien Liiton hallituksella oli hieno tilaisuus päästä opintomatkalle Pariisiin. Tässä lyhyt matkakertomus asiasta kiinnostuneille.
Tiistaina 3.6.
lensimme Helsingistä Pariisiin ja illastimme hotellimme luona.
Seuraavana päivänä
oli aikainen lähtö vierailulle YK:n kasvatus, tiede- ja kulttuurij'rjestö UNESCOn toimintaan ja tiloihin. Tapasimme yksikön johtajan Borhene Chakroun sekä opettajakooulutustiimin vetäjän Carlos vargas tamesin sekä koulutuspolitiikan johtaja Huong Le Thun ja varhaiskasvatustiimin johtajan Rokhaya Diawaran. Lisäksi lukuisan joukon asiantuntijoita.
Meidät otettiin oikein lämpimästi vastaan. Saimme tuhdin paketin UNESCOn toiminnasta. Tässä hyvä video kuvaamaan UNESCOn näkemystä siitä, miltä onnellinen koulu näyttää.
Iltapäivällä ohjelmassa oli vierailu UNION REGIONALE CFDT ILE-DE-FRANCE -järjestössä. Se on Ranskan vanhin ammattiyhdistys ja Varhaiskasvatuksen Opettajien Liiton kollegajärjestö Ranskassa. Oli mielenkiintoista kuulla opettajan koulutuksesta, työstä ja palkkauksesta sekä edunvalvonnasta.
Mieleeni jäi mm. seuraavaa:
kaikilla opettajilla viisivuotinen maisteritutkinto
varhaiskasvatuksessa ja alakouluissa kaikilla opettajilla on sama palkka
kun vasta valmistunut opettaja hakee ensimmäistä opettajanpaikkaansa, niin hän ei tiedä pääseekö töihin varhaiskasvatukseen vai alakouluun. Kokeneempi opettaja voi valita (tämähän tietää sitä, että kokeneemmat valitsevat yleensä ne helpoimmat paikat)
aloittavan opettajan nettopalkka on 2130€/kk ja se on kaikilla opeilla sama. Ranskassa minimipalkka on 1500€/kk.
palkkauksessa on lisäksi "viehättävyysbonus" (suora käännös). Sillä houkutellaan alalle uusia opettajia maksamalla noin 7-8 vuoden ajan hieman parempaa palkkaa. Lisäksi on mahdollista maksaa "houkutinta vaikeille alueille".
opetusta on klo 8.35-11.45 ja klo 13.35-16.00. Aamulla, päivällä ja opetuksen jälkeen on ohjattua vapaa-aikaa lapsille. Keskellä päivää voivat käydä kotona syömässä tai nauttia evästä tai maksettua ateriaa koululla.
Opettajille on 24t/vko pakollista opetusta
Valtio (opetusministeriö) maksaa opettajien palkan. Opettajien Ranskassa on miljoona. Yksityisíssä kouluissa saatetaan maksaa jotakin tämän lisäksi esim. kerhojen vetämisestä. Koulun muun henkilökunnan (kuten esim. avustava henkilöstö) palkan maksaa kaupunki.
opettajien ei ole tarvinnut lakkoilla. Viimeksi vuonna 2019 oli monta eri tahoa vaatimassa opettajien palkan nostamista. Silloin palkka nousi useita satasia.

Kuvassa Varhaiskasvatuksen Opettajien Liiton puheenjohtaja Anitta Pakanen ja YK:n kasvatus-, tiede- ja kulttuurijärjestö Unescon johtaja Borhene Chakroun.

Tärkeänä kuulemassa UNESCOsta.

Vierailu UNION REGIONALE CFDT ILE-DE-FRANCE kuvassa etualalla järjestön secretaire generale Ms Catherine Nave-Bekhti ja VOL:n puheenjohtaja Anitta Pakanen. Takana iloinen VOL:n halllitus sekä Sari Eriksson (Education and Science Counsellor Suomen Pysävässä edustustossa OED:ssä ja UNESCO:ssa) ja herrahenkilö vasemmalla on ranskalaista ay-joukkoa. Nimi jäi minulta kirjaamatta muistiin.
Torstaina 5.6.2025
oli ohjelmassa vierailu kouluissa. Meidät jaettiin pieniin ryhmiin. Harmikseni vierailukohteessani (École Jeannine Manuel) ei saanut valokuvata. Koulu oli 3-7 -vuotialle. Rakennus oli vanha ja hyvin ahdas. Siellä on kuitenkin tila käytetty hyvin tehokkaasti. Jo hyvin pienillä kuului tämän koulun opetusohjelmaan kielten opiskelu. Jo 3-4 -vuotiaat osasivat tehdä meille englanniksi kysymyksiä, kuten "mistä tulemme?. Vaikuttavaa!
Iltapäiväksi siirryimme koulun isojen oppilaiden rakennukseen. Siellä saimme kuulla luennon ranskalaisesta koulujärjestelmästä ja opetussuunnitelmasta. Ranskassa uskotaan tekemällä oppimiseen. Lukemaan opettelu alkaa ranskaksi ja englantia opiskellaan puheella ja kuulolla. Kun ranska osataan, niin alkaa englannin opiskelu. Käytössä on "knock-knock -metodi", jossa käytetään myös mm. videoita ja pelejä. Yläkoulussa alkaa pakollinen kiinankielen ja -kulttuurin opiskelu (!) Tätä opiskellaan kolme vuotta. Sen jälkeen voi valita jatkaako vai vaihtaako latinaan. Miksi näis? Koska Ranskassa on katsottu Kiinan olevan merkittävä kauppakumppani. Latina on kieli, jota pn perinteisesti Ranskassa opiskeltu "aina".
Ranskan vuoden 1789 vallankumouksen jälkeen on maan hallitus päättänyt opetussuunnitelmasta. Opetusministeriö antaa opetuksen sisällöt, mutta ei metodeja. Alueilla päätetään mihin kouluun kukin opettaja valitaan. Yksityiset koulut voivat itse valita opettajansa. Kaikissa julkisissa kouluissa opetetaan samat asiat ja ymmärsin, että myös samassa aikataulussa. Kouluissa ei saa olla politiikkaa eikä uskontoa, ellei ole katolinen koulu. Valtio ja kirkko ovat erikseen.
Lasten vanhemmat maksavat tässä koulussa lapsensa kouluvuodesta noin 10.000€/v/lapsi.
Perjantaina 6.6.2025
vierailimme Taloudellisen yhteistyön ja kehityksen järjestö OECD:ssä. Täällä meillä oli tapaamiset OECD:n Koulutustutkimuksen ja -innovaatiotoiminnan keskuksen (CERI) kanssa ja sieltä Edmund Misson, jonka asema jäi kirjaamatta muistiin. Muita tapaamisia olivat varhaiskasvatustiimin (ECEC) Stéphanie Jametin ja Opetuksen ja oppimisen edellytyksiä arvioivan selvityksen tiimin (TALIS) Ruochen Li kanssa.
Saimme kuulla mm. seuraavaa OECD:n toiminnasta:
tekee koulutuspolitiikkaa sekä neuvonantoa ja suosituksia valtioille / koulutuksen järjestäjille
tekee kansainvälisiä tutkimuksia kuten Pisa, Piakk ja Talis
tutkimukset ja innovaatiot
Education at a Glance: julkaistaan joka vuosi aina syyskuussa. Vuonna 2024 teemana tsa-arvo. Vuonna 2025 teemana korkeakoulutus.
tutkimustuloksia: hyvät sosiaaliset taidot auttavat oppimista, osallistuvien vanhempien lapset oppivat paremmin, sosioekonominen tausta vaikuttaa lapsen kognitiiviseen kehitykseen enemmän kuin sosioemotionaaliseen kehitykseen. Mitä heikompi sosioekonominen tausta, sitä heikommat kognitiiviset taidot.
joka 3. vuosi julkaistaan tutkimus siitä, millaiset koulutuksen ulkopuoliset asiat vaikuttavat koulutukseen?
pohidtaan ja selvitetään arvokysymyksiä mm. tekoälyn myötä eli tarviiko opettaa kirjoittamista? Miten tulevaisuudessa opetetaan? Millaisia muutoksia tulevaisuus tuo opettamiseen ja opettajuuteen? Mitä opettajalta odotetaan? Miten noihin vaatimuksiin valmistadutaan ja millä ajalla, jotta opettajan ammatti olisi houkutteleva?
TALIS-tutkimus: on maailman laajin tutkimuskoskien opettajien työhyvinvointia. Se on kysely varhaiskasvatuksen henkilöstölle ja johtajille 60 eri maasta. Siinä on kysytty mm. mielipiteitä työstä, resursseista, tekoälyn käytöstä, koulutuksesta, työkokemuksesta, palkkauksesta, työajasta ja työhyvinvoinnista. Tulokset julkistetaan joulukuussa 2025. Vastaava tehty viimeksi vuonna 2018. OPH ja OKM järjestävät tästä julkaisutilaisuuden 2025 loppuvuodesta.
Kesäkuussa 2026 julkistetaan raportti alle 3-vuotiaiden lsten opettajien tyytyväisyydestä.
Joulukuussa 2026 julkistetaan raportti opettajien käytännöistä. Sen avulla voidaan verrata esim. Suomea muihin maihin.

Saimme nähdä OECD:ssä lukuisia tutkimusraportteja ja erilaisia pylväitä ja käppyröitä. Tässä on kuva alle kouluikäisten "sijoituspaikoista". Suomessa on kaikkein suurin määrä Slovakian ja Unkarin ohella lapsia kotihoidossa.
Perjantaina vierailimme myös Suomen pysyvässä OECD-edustustossa. Siellä lounastimme edustuston päällikkö, suurlähettiläs Pasi-Heikki Vaaranmaan kanssa. Kävimme keskustelua suomalaisesta ja ranskalaisesta koulutusjärjestelmästä ja kulttuurieroista.




Muiden maiden lähetystöissä kateutta aiheuttanut Place de Finlande. Alue on nimetty Suomen lähetysstön mukaan kiitoksena jostakin, jota en nyt ikävä kyllä muista.
Tässä Unesco, OECD ja lähetystöön liittyviä virallisen tahon julkaisuja somessa vierailustamme:
LinkedIn: https://www.linkedin.com/feed/update/urn:li:activity:7338510683195465730
X (ex-Twitter): https://x.com/FinlandOECD
Turistina Pariisissa
Vierailujen lisäksi sain turistina vierailla seuraavissa mm. seuraavissa kohteissa (katso kuvat). Reissu oli hyvin työntäyteinen ja paljon oppia sisältävä. Menee vielä pitkään sisäistää, mitä on nähnyt ja kuullut. Oli oikein antoisa reissu.






Oppaana meillä oli koko Pariisissa olemisen ajan ihana Minna Larkovirta.
HUOM! Jos huomaat tässä sivustossa jotakin hassua, kirjoitus- tai asiavirhettä, niin laita siitä viestiä sivustoni yhteydenottolomakkeen kautta. Kiitos :)